조사 방법
Data Collection Method
조사 방법
패널 조사를 통한 통계적 추정
조사 대상
만 20세 이상 한국인
분석 대상
개인의 신용카드, 체크카드, 계좌이체, 휴대폰 소액결제 정보
패널 구성
145만 명+
모집단 정의
한국은행과 금융기관의 결제수단 이용행태 조사를 기반으로 성・연령별 신용카드, 체크카드, 계좌이체, 휴대폰 소액결제 사용금액을 적용하여 모집단 추정
리테일 브랜드 생성 기준
리테일 브랜드로 생성하는 기준은 한 달 기준 일정 이상의 결제횟수(약 5만 회)가 있어야 하며, 리테일 브랜드로 구분해야 할 결제 단위인지 판단 후 생성하게 됩니다. 리테일 브랜드는 매월/매일 데이터가 생성되며, 매월 일정 수 이상의 결제자(약 2만 명~4만 명 이상)가 있어야 안정적으로 데이터가 제공되며, 그 기준을 미치지 못하면 통계 오류 가능성이 있는 리테일 브랜드로 표시되며 일부 데이터는 노출되지 않습니다.
정보 보호
모든 정보는 개인을 식별하지 않고 개인 정보를 수집/사용하지 않은 통계정보
결제금액의 인식
결제자의 결제 내역/명세서(ex. 카드결제 명세서, 계좌이체 기록)에 표시된 내용에 따릅니다. 즉, 결제 내역상에 표시된 리테일 브랜드로 인식합니다.
결제금액 미인식
결제 내역에 모호함이 있거나, 리테일 브랜드 구분이 명확하지 않거나, 결제 내역에 결제 대행업체만 표기되는 경우에는 인식되지 않습니다.
결제금액의 배정
결제금액은 하나의 리테일 브랜드에만 배정됩니다. 프랜차이즈의 경우 직영과 가맹을 구분하지 않습니다.
매출과 결제금액
개별 리테일 브랜드의 매출은 결제 방법, 판매 방식, 매출 인식방법, 회계처리 방법에 따라 다르므로 본 서비스의 결제금액과는 다릅니다.
할부 결제
할부 결제는 결제한 첫 번째 달에만 할부로 구분되며, 결제금액은 첫 번째 달에 포함됩니다.
해외 결제
해외 결제는 원화가 아닌 각 국의 통화 또는 달러로 승인된 결제를 의미하며, 결제 당시의 일자별 환율을 적용해 원화로 환산한 금액으로 계산됩니다.
간편결제
카드/계좌 연동형 간편결제의 경우 결제자의 결제 내역에 구매처가 표기되면 구매처 결제금액으로 구분됩니다. 포인트 충전식 간편결제의 경우 충전처의 결제금액으로 구분되며, 구매 시점에 결제금액으로 인식됩니다.
Data Collection Methodology
Statistical estimation through panel survey
Survey Target
South Korean individuals aged 20 and over
Analysis Target
Personal credit cards, debit cards, bank transfers, and mobile micropayments data
Panel Composition
1,450,000+ panels
Population Definition
The target population is estimated by applying gender- and age-specific payment amounts of credit cards, debit cards, bank transfers, and mobile micropayments, based on studies conducted by the Bank of Korea and financial institutions on payment behavior.
Retail Brand Exposure Criteria
A retail brand is created if the number of monthly payment transactions exceeds a certain threshold (approximately 50,000). Classification is based on whether the payment unit qualifies as a distinct retail brand. Data for retail brands is generated daily and monthly, and stable data output requires a minimum number of monthly payers (generally between 20,000 and 40,000). Retail brands that do not meet these criteria may be flagged as having potential statistical inaccuracies, and some data may not be disclosed.
Data Privacy
All data is processed in an anonymized form. No personally identifiable information is collected or utilized.
Recognition of Payment Amount
Payment amounts are recognized based on the information provided in the consumer's payment records or statements (e.g., credit card statements, bank transfer records) and are classified according to the brand indicated in the payment details.
Unrecognized Payment Amount
Payment amounts will not be classified if the payment details are ambiguous, the retail brand classification is unclear, or only the payment agency is listed in the payment records.
Allocation of Payment Amount
The payment amount is assigned to only one retail brand. For franchises, no distinction is made between directly managed stores and franchise stores.
Revenue and Payments
The revenue of individual retail brand differs from the payment amounts recorded in this service, as it varies based on the payment method, sales method, revenue recognition approach, and accounting treatment method.
Installment Payments
For payments made in installments, the total amount is recognized as the payment amount in the first month only and is classified as an installment payment.
Overseas Payments
Transactions made in foreign currencies (non-KRW) are classified as overseas payments. These amounts are converted into KRW based on the exchange rate on the date of the transaction.
Simple Payments
For card or bank account-linked simple payments, if the consumer's purchase record specifies the merchant, the payment amount is classified under that merchant. For point-based recharge-type simple payments, the payment amount is classified under the recharge source. In such cases, the payment amount is recognized at the time the points are purchased.
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